الخميس، 6 سبتمبر، 2012

جاتك نيلة انت وطائر النهضة


جاتك نيلة انت وطائر النهضة

مهندس امريكى كان بيشتغل فى احدى دول الخليج ... مع العشرة والايام حب انه يدخل فى الاسلام .... راح لشيخ ... وسأله : انا عندى 60 سنة ممكن ادخل فى الاسلام ؟ ... رد عليه الشيخ قائلا : لأ طبعا ... خلاص الفرصة راحت . .. اصاب الامريكى الحزن ورجع من حيث أتى .... بعد عدة شهور جلس يتحدث مع احد الشيوخ وذكر له كيف انه كان يتمنى ان يدخل الاسلام ولكن كما قال الشيخ الفلانى الفرصة راحت .... استعجب الشيخ وقال : هل مازلت تريد ان تدخل فى الاسلام ... رد الامريكى فرحا : نعم وبكل تأكيد .... فقال له الشيخ : ماعليك الا ان تقول لا اله الا الله محمد رسول الله .... فنطق الرجل بالشهادة ودخل الاسلام .
ذهب الشيخ الى هذا الفلانى ليعرف لماذا فعل ذلك مع الامريكى ... فقال له الفلانى بحسد وغل  : طبعا مايدخلش الاسلام ... بقى يقعد ستين سنه يتمتع بالخمرة والنساء ... وبعد كدة عايز يدخل الجنة معانا ...لا طبعا .
هناك مصيبتان عظيمتان ....
 الاولى : ان الفلانى يرى ان الخمر والنساء متعة وكان يتمنى ان يشرب الخمر ويأتى النساء ... انه يحسد الامريكى على معصية يرتكبها  .
الثانيه : انه تأله على الله وقرر انه داخل الجنه وانه يقرر من يدخل معه .
حكى هذه القصه الحبيب على الجفرى احد الدعاه الى الله والاسلام بالحكمة والموعظة الحسنة ... احد الدعاة القلائل الذين لا يسبون ولا يقذفون ولا يشتمون امثال شيوخ التكوين العكسى اللى ملو البلد (التكوين العكسى احد العمليات النفسية الدفاعية يفرد لها البوست القادم ).
ليست هذه المقدمة دفاعا عن فن الهام شاهين وخالد يوسف واحبوش .. ولكنه دفاعا عن الاسلام اللى بيتشوه ويساء اليه  على ايد الجهله من اشكال هذا البدر .
ياجاهل يا ابن الجاهل.... لومنعت فن الهام شاهين وخالد يوسف ورينى حتقدر تمنع مواقع الجنس على النت ولا الافلام والصور اللى على الفلاشات والهاردات والسى ديهات ازاى .
ياجاهل يابن الجاهل.. لو عايز مجتمع نضيف وطاهر ونقى .. حل مشكلة الشباب العاطل اللى قاعد نهارة وليله على القهوة من غير شغلة ولا مشغلة .
ياجاهل يابن الجاهل ...ورينى حتوفر ازاى شقة اودتين وصاله للشباب علشان يتلم ويتجوز .
ياجاهل يابن الجاهل ...بطل تنادى انت وامثالك بختان البنات ... علشان الشباب والبنات يستمتعوا بما احل الله .
ياجاهل يابن الجاهل ... نور عقول الشباب بالعلم والحضارة والفكر والرياضة علشان مايستسلموش لغرايزهم.
ياجاهل يابن الجاهل ... مش مشكلتنا انك طلوقة مش بنى ادم ... مش مشكلتنا انك مش عارف تبوس ولا تحضن .
ياجاهل يابن الجاهل ... الفلوس اللى بتاخدها من الفضائيات اللى بتجيبك تسخن القاعدة فلوس ان ماكانتش حرام تبقى مشبوهة .
يا جاهل يابن الجاهل شوف اسيادك من شيوخ الاسلام ... كانوا بيعملوا ايه واتعلم منهم ... دا لو انت بتفهم من اصله .
ياجاهل يابن الجاهل ... جاتك نيله فيك انت و طائر النهضة فى يوم واحد .


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق