الاثنين، 26 نوفمبر 2012

باصرخ من سنه ومحدش عايز يسمع 3


جمال مبارك رئيسا لمصر
صيغ المبالغة فى اللغة العربية تستخدم لتكثير وتعظيم 

الصفات ....وتأتى صيغ المبالغة على خمس اوزان ..

 فعال .. مفعال .. فعول ... فعيل ... فعل(بفتح الفاء وكسر 

العين ).. ومثال لذلك صفة الكذب فيقال فى المبالغة .. 

كذاب .. مكذاب ... كذوب ...كذيب ... كذب (بفتح الكاف 

وكسر الذال) ... وهناك صيغ مبالغة مشهورة ومتداولة 

واخرى غير متداولة لصعوبتها فى النطق والتعامل فى 

الكلام ...مثلما فى صفة الخوف فنقول خواف على وزن 

فعال ولانقول مخواف او خووف او خويف او خوف (بفتح 

الخاء وكسر الواو )....اما الصفة التى كتب من اجلها هذا 

البوست فهى صفة البكاء او باللغة الدارجة العياط ... 

فنقول على كثير البكاء والتباكى عيوطة وهى فى الاصل 

عيوط  على وزن فعول ..ولكن اضيفت لها الهاء لزيادة 

السخرية من هذا العيوط فنحن كما تعلمون مجتمع 

ذكورى وان كان ذكوريتة لاتختلف كثيرا عن سنبل فى 

المسلسل التركى حريم السلطان ...ففى المجتمع الذكورى

 نجد ان هاء اوتاء التأنيث سبه واهانه فى واقع الامر ... 

عموما استخدام صيغة المبالغة عيوطة لا يمنع من صحة 

الصيغ الاخرى ... مثل معياط ... عييط ... عيووط .. 

عيط... والمهم عياط على وزن فعال .... وكما ذكرت 

فالعياط هوالشخص كثير العياط والبكاء والتباكى والندب 

...فكل ماتكلمة ... يعيط على الذل والهوان وكسرة النفس 

والمرمطة ايام النظام السابق ...فمثلا عندما تسأله سؤال 

مباشر :مثل ما اسمك ؟ فان يرد قائلا : مش عايزين 

نرجع لمصر القديمة وايام الزل والهوان والقهر والفساد 

... انا اسمى العياط ... ولو سألته : اتغديت ايه النهاردة 

.؟ يرد عليك ويقول : مش عايزين نرجع لمصر القديمة 

وايام الزل والهوان والقهر والفساد... اتغديت محشى 

اسلامى ( والمحشى الاسلامى هو محشى بدون خلطة ... 

لان الخلطة من الاختلاط والاختلاط حرام ...لانه لايجوز 

ان يكون الواد بقدونس قاعد مع البت كسبرة فى صوبع 

واحد ... وماتقوليش ماهو بينهم الرز ... اصل الرز من 

(ش....ط) النظام القديم على رأى العيوطة الصغير مع 

منى الشاذلى ( رد فعل منى الشاذلى عجبنى قوى )... 

ولو سألته انت متجوز ؟ يرد عليك: مش عايزين نرجع 

لمصر القديمة وايام الزل والهوان والقهر والفساد ايوة 

متجوز .. هذه هى الاسئلة .. وتلك هى الاجابات ... وذلك 

هو العياط ..البكاء ..المتباكى... الكهين 

الكائد..المتمسكن..المراوغ  .

نرجع بقى للعنوان ... مش احمد شفيق بقى .... دا لو 

جمال محمد حسنى السيد مبارك بكل مساوئه وموبقاته 

وخطاياه وسفالته ووضاعته ووساخته ورخامته ورزالته 


والاهم غبائه اترشح قدام الكائن العيوطة ... سوف 

انتخبه بكل ضمير مستريح وبكل راحة بل ساذهب لانام 

مطمئنا على بناتى ومستقبلهم ...سأنتخب جمال محمد 

حسنى االسيد مبارك .. لانه صادق ... وسخ وبيقول انا 

وسخ ... واضح ... سافل وبيقول انا سافل ...  حأنتخب 

جمال لانى مابحبش العيوطة.... مابحبش

 الملاوع...مابحبش الابتسامة الصفرة... مابحبش 

الرجوله غير الكامله ... طاب سنبل عنده عذره .... امر 

سلطانى بقى تعمل ايه ؟.

ملحوظة للى عايز يفهم وعنده بقايا كرامة وفتات عزة 

نفس ونخوه... ومستوعب ان ربنا كرمه :

يقول الشهيد (والله اعلم )حسن البنا فى حديثه المقدس :

ان عضو الجماعة بين يدى المرشد كالميت بين يدى

 مغسله ... يقلبه كيف يشاء ... وان خطأ المرشد اصوب 

من صحيح عضو الجماعة .

انا عن نفسى الوحيد اللى يقلبنى بين يديه هوه الله 

سبحانه وتعالى ولله المثل الاعلى .

انا عن نفسى حقى ان اقول رائى واغلط براحتى .. واعمل 

اللى شايفة صح وحدودى هيه حدود ربنا

انا عن نفسى مرشدى هوه سيدنا النبى محمد رسول الله

 صلى الله عليه وسلم  ومحدش غيره مرشدى

انا عن نفسى مابابوسش  غير ايد ورجل  ابويا وامى.

انا عن نفسى طول ماربنا عاطينى العمر ... عايش ... 

حى ... وانا اللى باحمى نفسى لان امى بطلت تحمينى من 

اربعين سنه بعد ماعلمتنى ازاى اتليف.

آه ياشعب .... آه يانخبة .... آه ياولاد التاجرة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق