الأربعاء، 26 نوفمبر، 2014

روقة .... (3)



روقة .... (3)

النهارده حأحاول الاجابة على السؤال التانى : هل روقة موجوده فى الحقيقة ولا هيه مجرد خيال واحلام وامانى ؟
شوفوا .. هيه روقة موجودة ... بس روقة روقة اللى انا بقصدها نادرة حبتين .. لكن روقة المزيفة ... كتيير وكتيير قوى كمان .
روقة المزيفة هيه اللى بتشبع الزبون مش علشان الزبون لكن بتشبعة علشان حاجة تانية خالص .
 النوع الاول من روقة المزيفة ... وهوه النوع اللى بيشبع الزبون ... علشان فيها عيب وخايفه لا يسيبها ...يعنى مثلا ... مابتخلفش ..وخايفه لا الراجل يجى عليه يوم ويحن للعيال فلو سابهاحتبقى زى الشجرة الناشفة .. او تكون مقطوعة من شجرة يعنى لا اب ولا ام.. فلو سابها  حتنام فى الشارع ....او تكون ساقطة اعدادية ...فلما يسيبها مش حتلاقى شغل وتشحت يا اما مقدمهاش غير تنضيف البيوت ...وده النوع اللى بينطبق عليه المثل الشعبى اللى بيقول : لو ليك عند الكلب حاجة قوله ياسيدى .
فيه نوع تانى من روقة المزيفة .. وده نوع واطى بالفطرة بيطلقوا عليها لقب الوليه السو ... ودى عادة  مابتكون متطلقة او ارمله وساعات كتير بتبقى صاحبة المايلة اللى مش عارفة تحافظ على جوزها .. وداخلة بيتها وواكلة عيشها وملحها ...ودى بحكم الخبرة والعشرة بتبقى عارفة ايه الاكله اللى بيحبها الزبون وتشبعه ... فتاخد الراجل من على مراته وعياله ..وده النوع اللى بينطبق عليه المثل اللى بيقول : اللى يسلم دقنه للناس ... ينتفوها ..
النوع التالت بقى من روقة المزيفة ...ودى غالبا مابتبقى من برج الاسد ..( انا قولت انها دراسة غير علميه ).. هيه مابتبقاش طايقة ام الراجل ... بس لغاية ما حد عايز ياخده منى واستوب ... ده من ممتلكاتى الشخصية ... دا انا مابعتش موبيلى ال3300 يبقى حافرط فى جوزى لواحده تانيه ... ودى بتشبعة بس علشان ماحدش ياخده .. نوع من انواع الغيرة على الكرامة والكبرياء ... وده اللى بينطبق عليه المثل الشعبى : وجع بطنى ولا رمى طبيخى ....
روقة روقة بقى خليها البوست الجاى علشان انا كده طولت النهاردة .... الى اللقاء

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق