الأحد، 22 فبراير 2015

الحب الاول (5)

الحب الأول (5)

( أ- س) واحد صاحبى ماتعرفهوش ... وقف قدام المرايا يحلق دقنة ... صوت فريد الاطرش وهوه بيغنى حكاية العمر كله كان واصل له من شباك الحمام ...استغرب قوى وقال فى نفسة : يااااه .. هوه فيه حد لسه بيسمع فريد ... بص لنفسه فى المرايا وسرح وقال : ايه ده ... انا عجزت كده ليه ؟ ... شعرى خف وابيّض.. ايه ده.. جنب عينى كرمش كدا ليه ؟ ... غريبة قوى امال انا مش حاسس ليه ؟ انا كنت فى الكليه اول امبارح ...ايوه ... فاكر اول يوم شوفت فيه حبى الوحيد ... هوه مش الاول ولا الأخير ماهو انا كنت بحب على روحى ..لكن ( أ- م)
هيه الحب الوحيد كان حب من اول نظرة .. ماهو الحب اللى من اول نظرة هوه الحب اللى بجد ... الحب اللى يرعش ...يصدم.. يخض... يزود ضربات القلب .. هوه اللى يعرق فى عز طوبه .. ويحشر الكلام فى الزور ... لكن الحب اللى بيجى بعد المعرفة والكلام والعشرة ... ده بيبقى مش حب ... بيبقى تعود بيبقى حاجة كده شبه الادمان ...
الحب من اول نظرة حب ادرينالينى ... لكن حب التعود دوبامينى سيراتونينى ..العجيب بقى انى كنت بحبها ومازلت ...والاعجب  انى عمرى ما كلمتها ... كنت بأبصلها ... بأبص بس ... عينى ماكانتش بتنزل من عليها ... كنت بأحس كتير ان عنيها الحلوه قوى اللى وانا بابص فيها كنت باحس انى بغوص فى بحر هادى من السعاده كانت بتقولى : قول .. انطق ماتخفش... بس برضة مانطقتش .. مش علشان خايف ... خالص والنعمة ... بس علشان ماكانش ينفع ... طاب اقولها ايه وانا حافى على خمس اخوات هما كمان حافيين ... وابويا راجل موظف مدخلنا الجامعة بالعافيه ... بس انا برضه غلطان .. لا مش غلطان .. انا غبى ...كان حيجرى ايه لو كنت قولتلها انى بحبها ... على الاقل كنت عشت اللحظة بجد ... والجواز قسمة ونصيب وبعدين ما انا اشتغلت على طول بعد ماتخرجت ...يعنى كان ممكن نتجوز ... هييييييه ... كان زمانى اتجوزت اللى بحبها ... كان الحب الاول حيبقى الحب الاخير ... كان حيبقى حب العمر كله ...كم انت غبى يا (أ- س )
فاق (أ- س) على صوت المدام وهية بتقوله : انت حتبات فى الحمام ... لخص حتتاخر على الشغل ... انا نازلة ... ابقى اقفل الباب وراك بالمفتاح ... ماتنساهوش زى المرة اللى فاتت ... الفطار عندك فى المطبخ ...
مسح (أ-س) الصابون من على دقنه بالفوطة ... فتح باب الحمام ... رمى الفوطة على الارض .. وقال : مش حالق ... ومش فاطر ... ومش قافل الباب بالمفتاح ...هه ومش رايح الشغل كمان ..
عمر ما كان عيب ان الواحد مننا يكتشف انه غبى .... العيب انه يكتشف انه غبى بعد فوات الاوان ...



والى اللقاء فى الحلقة القادمة 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق