الخميس، 2 يونيو 2016

من مذكرات سونيا سليم (مواطن وصيدلى وطبيب ) 4

من مذكرات سونيا سليم
(مواطن وصيدلى وطبيب ) 4

بعد الغدا ... وصلنى البيت واتفقنا نتقابل بالليل بعد ما اخلص نمرتى ... قالى  : حستناكى فى اللوبى .. من يوم ماقربنا لبعض وهو مابيتفرجش علية وانا بأرقص ... ولما كنت بأسأله : ليه مابتقعدتش تتفرج عليه زى الاول ؟ .. كان دايما بيهرب من الاجابة ...ما احترتش فى راجل زى الراجل ده . ..ساعات بأحس ان فى قلبه كل قساوة الدنيا وغدرها ... وساعات بأحس ان قلبه قلب اخضر لطفل برىء ...حتى الجوع اللى فى عنيه ... نوع غريب مش من النوع المفجوع اللى فى عيون الرجالة ... نوع كده مش عارفة افهمه ... حتى البت المعوجة السكرتيرة بتاعته ... طلعت بالنسبة له مش اكتر من كمبيوتر ... اورجانيزر .. منبة .. لا اكتر ولا اقل .. مراته ومابيجيبش سيرتها خالص ... حتى انا ... قاعدة جنبة بالمايوه طول اليوم ماشوفتش ولا لمحة واحده من عنية على جسمى ... راجل فى الاربعينات والموضوع مش شاغله خالص كده ؟!! غريبة قوى دى !!.. يكونش بيرسم لبعيد وبيدخل داخلة جديدة ... يبقى غبى ... غبى قوى كمان ... الحكاية مش مستاهله اللفة دى ... هوه اللى عاجبنى .. انا اللى عايزاه .. لو ماكنش عاجبنى ماكنتش قابلته ولا قعدت معاه ... كنت قلبته .. ما انا ياما قلبت رجالة .. مشاهير وصعاليك ...أغنيا وشحاتين ... سياسيين واعلاميين ... لا ... لا .. لا ..هوه مش غبى ... بالعكس بقى .. دا ذكى ... وذكى جدا كمان ... ماكنش وصل للى هوه فيه فى السن ده ... بس فيه حاجة مديقاه ... حاسة انه مش راضى عن نفسة ... ايه ده ؟ ... انا بافكر فيه كتير كدا ليه ؟!!... انا خايفة لاكون بدأت احبه .. وانا لما باحب بأبقى عبيطة خالص .. لا..لا ..لا ... احبه ده ايه ؟! .. فوقى يابت .. انتى نسيتى الموضوع ده من زمان ... خلاص بطلنا ... جبرنا ... مش حانعيده تانى ... بس وليه لأ؟ .. مش علشان فشلت مرة ولا اتنين اقفل على روحى بالضبة والمفتاح ...انا بنى ادمه ليها قلب ومشاعر ... انا مش رقاصة زى الناس ماهى شيفانى ... انا رقاصة بس علشان طلعت لقيت نفسى رقاصة ... لكن الحقيقة انا بنى ادمة .. انسانه ... بتحس ...... وقررت سونيا ان تحس .
بعد ماخلصت سونيا فقرتها ... ماهى قررت تسميها فقره بدل نمرة ... خرجت من الاوتيل مع (ع ع) ..
(ع ع) : تحبى تسهرى فين؟
سونيا برقة : عندى فى البيت
(ع ع) وقد اخذته المفاجئه : إيه ؟
سونيا وقد اذدادت رقتها : فى البيت ... نسهر انا وانت عندى فى البيت ..
(ع ع) وكأنه يحاول ان يهرب من مغامرة خطيرة : لو تعبانه خلينا مرة تانية ... الايام جاية كتير .
سونيا بدلال : لأ خالص ... بالعكس بقى ... انا فايقة قوى ... ومزاجى عالى جدا ... ورايقة جدا جدا ... وعايزة نسهر لوحدنا بعيد عن الناس وعيونها ودوشتها ممكن؟
(ع ع ) وقد انهارت مقاومته : زى ماتحبى ...
وانطلق فى طريقة الى منزلها ...
وسبقهما الشيطان ليجهز المكان ويعد واجب الضيافة سعيدا منتشيا بصيد اليوم الثمين .

الى اللقاء

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق