الجمعة، 28 مايو، 2010

ليالى مصريه3

ليالى مصريه

الليله الثالثة

بقلم خواطر شابه

منذ أول يوم لها في الشركة كانت ميار مثار انتباه الجميع فهي بذكائها كانت تعلم أن المظهر مؤثر والكثيرون يحكمون على الناس من خلاله لذا لم تبخل على نفسها لتظهر بمظهر يجمع بين الاناقة والايحاء بالثراء وسعة ذات اليد ......ما كلف والدها مبالغ كانت فوق طاقته ودفعته للصراخ في وجهها قائلا " يا ابنتي ارحميني وعيشي في مستواك فمن ينظر دوما للاعلى يقع وتنكسر جذور رقبته أنا كنت مسؤولا عنك خلال فترة دراستك اما الان فالمفروض انك توظفت فارحميني واعتمدي على نفسك" .......
ميار لم تعر كلامه أدنى اهتمام فهي كانت تطبق المثل القائل "أذن من طين وأذن من عجين " فهي وضعت نصب عينيها هدف واحد هو أن تكون الاكثر اناقة في الشركة كخطوة أولى تليها خطوات أخرى في سبيل تحقيق حلمها بأن تكون يوما ما صاحبة رأسمال وصاحبة بيزنس خاص بها وهي متأكدة انها ستفعل وستحقق مرادها مهما كانت الوسيلة ومهما كان الثمن.......
تعيين ميارفي الشركة كان في قسم المحاسبة و في أول يوم لها بالعمل رافقها مسؤول الموارد البشرية بالشركة الى مكتبها الجديد.....
ما ان دلفت الى الحجرة حتى بادرها قائلا "أعرفك على زميليك في المكتب ياسر رئيس قسم المحاسبة وسلمى محاسبة بالشركة"
منذ أول يوم لها بالعمل أستشعرت ميار نظرات الاعجاب التي كان يرمقها بها ياسر فشجعته بابتسامة ساحرة اهتمامه الواضح بها منذ أول يوم أثار غيرة سلمى فهي المعجبة به منذ مدة تأتي واحدة في أخر لحظة لتخطفه منها لذا اعتبرتها ومن أول يوم غريمتها التي ستنتهز أول فرصة تسنح لها للتخلص منها وابعادها عن طريق ياسر ولم لا عن الشركة بأكملها.
بمرور الوقت بدأت تسري همهمات في الشركة عن ميار وعن مظهرها المبالغ فيه وان مرتبها لايمكن ان يكون هو مصدر دخلها الوحيد فماترتديه في يوم واحد يفوق ثمنه أحيانا مرتبها في شهر كامل لذا كثرت التفاسير عن مصدر ذلك وكل كان يجتهد بطريقته في ايجاد تفسير وطبعا سلمى كانت المحرك الرئيس لهذه الهمهمات والتي كانت توقد شعلتها كلما أحست أنها بدأت تخمد
في يوم دخلت ميار المكتب على حين غرة لتفاجئ ب..................

والى اللقاء فى الليلة الرابعة بقلم سيكو هانم .........


هناك 18 تعليقًا:

  1. خواطر
    قشطه يامعلم ... ياسر وسلمى والموضوع بيسخن وبدانا ندبس بعض ... ونفرض على اللى عليه الدور يبدا بايه... يالا ياسيكو هانم ... ورينا بقى حتعمل ايه ياباشا فى اللى حتفاجأ بيه ميار ... بصراحه ربنا معاكى .. الحمد لله انا كتبت الليله الاولى وخلعت

    ردحذف
  2. البقاء لله في الاستاذ اسامة أنور عكاشه وانا لله وانا اليه لراجعون
    ألهم الله بالصبر جميع محبيه وغفر له وتقبله مع عباده الصالجين

    ردحذف
  3. لا حول ولا قوه الا بالله ان لله وان اليه لراجعون

    الله يرحمه ويتقبله ويرحم اموتنا جميعا

    ردحذف
  4. جميله الحلقه دى جدا تسلم ايدك ياخواطر شابه

    وفى الحقيقه العمليه بتصعب ارجو المعذره لو اسلوبى ماعجبكمش دى مشاركه للتشريف بيكم وبالهدف

    تسلم ايداكم

    ردحذف
  5. جميلة الحلقة جدا
    ورحم الله السعدني وعكاشة
    الجميل كله بيتسرب

    ردحذف
  6. الله علي اسلوب خواطر جميل
    والقصة شعللت واحنا بقينا متفرجين وعاوزين نعرف النهاية

    رحمة الله علي استاذنا الكبير اسامة انور عكاشة
    زعلت جدا بجد

    تحياتي لك

    ردحذف
  7. مساء الفل يا فندم

    خالص تحياتي على الفكرة الاكثر من رائعة
    :)
    ممكن اتشرف وأدخل بنفر بس تخليه متأخر شوية أكون استعديت وقريت ؟؟

    :))

    تحياااااااتي

    ردحذف
  8. البقاء لله يا دوك

    الله يرحمه

    كان قلبنا حاسس ولا ايه يا ولاد



    يا خواطر الليله بتاعتك جميله

    والتدبيسه عسل بصراحه
    ههههههههههه

    ردحذف
  9. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  10. آآآآآآه ....
    كلكم فرحانين فيا يعني
    مكنش العشم والله
    ......
    عادي جدا يعني
    ولا يهمني :)

    بس بصراحة التدبيسة الأكبر إني مكنتش عارفة إنه الحلقة الجاية عندي أنااااا :((((

    يعني بعد 24 ساعة زي ماتفضلتم وقولتو ...
    بس عادي برضه .. إحنا أدها وإدوود

    مش عيب برضه صاحبة سايكو كافيه بحاله تدبس كده ...

    أستأذنكم بقا أشوف هعمل إيه في البلوة إللي أنا فيها دي :o :(

    بس هو مين اللي بعدي عشان أجهزله حاجة محترمة كده ...

    والميل اللي هبعت عليه فيييين ؟؟؟

    ردحذف
  11. سايكو هانم
    الميل حتلاقيه على صفحة بروفايل الدكتور اسلام

    ردحذف
  12. ازيك يا دكتور
    انا اسفه لفترة انقطاعى الطويلة دى

    الفكرة تجنن بجد ودايما حضرتك ماشاء الله صاحب افكار جميلة وغير مالوفة
    وانا موافقة جدا انى اكون معاكو
    بس اختار لى بليز حلقة تكون سهلة وعسولة وطيوبة كدا
    انا مش ادكم يا دكتور لازم تراعو ظروفي الادبية


    الحلقات بجد كلها حلوة
    سواء حلقة حضرتك او ندى الياسمين او خواطر شابة وان شاء الله سايكو هانم حلقتها اكيد حلوة
    والله يكون في عونك بجد



    ربنا يرحم اسامة انور عكاشة
    بجد زعلت اوى اوى فعلا زى ما قالت ستوتة الجيل الجميل بيتسرب
    رحمه الله

    ردحذف
  13. ياجماعة ... معلش أعذروني

    مش واخدة بالي ..
    فين الميل برضه ...
    ممكن حد يكتبهولي هنا عشان عاوزة أبعت الحاجة

    بس سريعا عشان نازلة الصيدلية بعد شوية صغيرين ...

    سلاام

    ردحذف
  14. أو ده الميل بتاعي لو تبعتولي عليه .. أي حاجة

    dr_pepermint87@yahoo.com

    ردحذف
  15. بعد اذن الدكتور اسلام

    اميله اهو يا ست الكل يلا بقى عايزين الحلقه
    dr.islam365@gmail.com

    ردحذف
  16. قرأت الدعوة في مدونة خواطر شابة
    الفكرة رائعةيا دكتور انا أرجو ان تدرج اسمي في قائمةالمشاركين فأنا علي أهبة الإستعداد

    ردحذف
  17. ايه هو مش المفروض فى حلقه تنزل النهارده ولا ايه

    ردحذف
  18. ندى
    والله مستنى الفرج ... بس عموما سيكوا معذورة ماكانتش عارفة ان الدور عليها ...بس هيه وعدت انه النهاردة ... بس ايه رايك فى اللى يتاخر بعد كدة ... نعملوا فيه ايه ياشابه ....انا بقول ... ننادوا له حسب الله اوعبعال اللى فاضى يعنى....

    ردحذف