الاثنين، 13 أبريل 2009

إ تحا سب قبل ما تحا سب

إ تحا سب قبل ما تحا سب
رحت اتفرج على ماتش الاهلى على القهوة ...هيصة وظمبليطة وجو كدة ...كل اللى كانوا بيتفرجوا معايا كانوا بيشتغلوا المدير الفنى للاهلى .....نزل دة......طلع دة ....المفروض ان فلان يرجع ورا ....وان علان يطلع قدام ....لا الماتش ولا الصحبة كانوا حلويين .....خدت كباية الينسون وطلعت قعدت فى ركن مع نفسى برة القهوة ...وخطر على بالى سؤال ...هّوة بجد لو احنا مكان جوزية ...كنا حنعمل اية؟ ... والسؤال جاب سؤال تانى ....هّوة احنا لو مكان شباب اليومين دول كنا حنعمل اية ؟....ونافورة اسئلة واشتغلت .....طاب احنا رافضين تصرفات الشباب دة لية ؟....علشان تصرفاتهم غلط ....ولاعلشان مش عارفين نعمل زيهم ؟........هما فعلا وحشين ولادى غيرة عواجيز ؟مكانش على ايامهم ..دش ..ونت...وموبايل ...وكوك دور ....طاب لية واحنا صغيرين بنرفض كلام الكبار؟ ...ولما بنكبر بنرفض تصرفات الصغيرين؟....علشان اتعلمنا من غلطا تنا ولا دورالعجوز الخبرة حلو ؟....ولو دور العجوز الخبرة حلو....هوة ّحلو فعلا ولا علشان مش قادرين نمثل غيرة؟ ...لية ماسكين كرباج ونازلين لسع فى الشباب؟ ....مع ان احنا كنا زيهم واحنا قدهم .....دا يمكن العن ....فية دش ونت ؟! ماكان فية مجلات وافلام ثقافية بالهبل.... المشكلة بس كانت فى الفيديو ...فية موبيل ومسج ....كان فية تليفون ارضى بيتعمل لة وصلة فى الاوضة اللى جوة ....ومن غير ماحد يعرف ....والجواب كان بيتحط فى السبت وهوة بيتدلدل ...ولا كان يترمى بالنبلة فى البلكونة ....فية بانجو وبودرة .... طاب م طول عمر الحشيش موجود ..بيتلف فى سجاير ويتعمل فى كوبايات ....فية ولاد بتوقع البنات؟ ...كان فية حلقات ذكر يوماتى لرسم خطط لتوقيع البنات ....فية بنات بتشتغل الولاد؟ ....ماطول عمرهم بيرسموا على الواد الحليوة الغنى لغاية مايقع ...... فية زوغان من المحاضرات؟.....كان فية زوغان من السكاشن مش من المحاضرات بس ....فية كافيهات وسيلانترو؟ ....كان فية كافتريات وكازينو الوردةالحمرا ....فية بطا لة والشباب مش لاقى شغل؟ ..... شفنا الذل علشان نلاقى شغل ....فية مارينا والسخنة؟ ...كان فية العجمى ومراقيا ....فية مياصة وقلة ادب؟ ...كان فية مسخرة وقلة ادب .... طاب اية؟!.... هّوة احنا اللى تبنا ولا الزمن هّوة اللى هدنا ؟!! ...هّوة احنا فهمنا ولا احنا بنستعبط ؟ ... ولو بنستعبط ...بنستعبط عيالنا ولا بنستعبط نفسنا ؟ ....ولو بنستعبط نفسنا ...علشان نريح دماغنا من المسؤلية ؟...ولا علشان نشد ونسلكن مشاعرنا اللى عجزت ؟....انا مابقيتش فاهم ....هّوة احنا بقينا بوشين ولا احنا طول عمرنا بوشين بس ماكناش واخدين بالنا............والحل....؟؟؟؟
الحل.......خليك صريح مع نفسك...اوعى تكون كذاب وكذوب..... خليها ياشرق ياغرب ...مش بالمرة شمال وجنوب!! ...اوعى تقول فلان وفلان ....نفسك جوة مليانة عيوب .......توب ......كل الناس بتوب ....بس ربك ..رب عظيم ...مش رب لسان ...... دا ربك رب قلوب ؟!!!.

هناك 4 تعليقات:

  1. الله اول تعليق
    الحق اكتب قبل ما صبرنى تيجي تضربنى

    تصدق انى كتير بفكر كدا لما اظبط نفسي بنتقد شباب الايام دى واقول ما احنا بردو كنا على طول متمردين واحنا في سنهم

    عارف هو التاريخ بيعيد نفسه نفس الكلام اللى كنا بنسمعه من الكبار ونقدهم لينا احنا دلوقتى بنقوله على الاصغر مننا

    بس على فكره بئى انا وانا في الثانوى كان في موبايلات عادى ودش ونت وكل حاجة
    اه احسن تفكرونى كبيرة ولا حاجة
    هههههههههههههههههه

    ردحذف
  2. شوف يا استاذنا

    انا مش عارفه مش بانظر بمنظارك ده

    لانى اولا مش باجلد الشباب يعنى من غير حق

    اولا انا وانا كنت فى الجامعه

    اه ما كنتش باحضر المحضرات كلها
    بس كنت لما ما باحضرش
    باروح البيت مش باسيح فى الارض

    اينعم ايامنا كان فى تليفزيون وتليفون وشباب حلوين وطعمين ومعاهم فلوس
    بس لا عمري قعدت اتفرج على حاجه مش تمام ولا كلمت شباب فى التليفون ولا ظبط ولاد ولا كان حد يقدر يجى ناحيتى

    مش عن خجل او ضعف او خوف لا ابدا عن اقتناع تام
    مش باشكر فى نفسي
    انا اساسا مش عارفه هو ده صح وطبيعي ولا ايه

    انا طول عمري جريئه ومجنونه ساعات وقويه ومفتريه ساعات
    بس مش باعمل الغلط عشان عارفه انه غلط مش عشان لم يتاح ليا الامر

    وده الى بيفرق بين الناس بقى

    الشباب دلوقتي مش وحشين عشان متوفرلهم حاجات ما كانتش متوفره زمان

    لا
    عشان هما ا ساسا عايزين يعملوا الغلط مع سبق الاصرار والترصد

    وعشان كده ا نا دايما باقول النت والموبايل وما الى ذلك براء من تهمة الانحراف

    لانهم ما هم الا ادوات

    انا عمري ما لمت الشباب على تهورهم اخطائهم

    الشباب من حقهم يغلطوا لكن كمان مش من حقهم ابدا يخلونا نعترف بالاخطاء دي على انها صح

    لو الدنيا كلها عملت حاجه غلط
    هافضل اقول عليها غلط
    عمومها وانتشارها ما يديهاش ابدا صلاحيه

    وطبعا مرجعي ومقياسي هنا الشرع اولا وثانيا وعاشرا
    وجايز بعد كده افكر فى العرف شويه مش كتير

    الشباب الايام دي انا باعيب عليه بجد

    سطحيته وجهله وعناده واتكاليته وكسله
    وعلى فكره اهالي الشباب دول هما الملومين
    الى هما الى بيشتكوا منهم دول

    لانهم هما الى ربوهم كده وعلموهم كده

    او بالاحرى ما علموهمش حاجه اصلا سابوها كده للصدفه البحته

    والتوبه مش عيب طبعا ولا لازم نكون بنعمل مصيبه عشان نتوب

    الرسول عليه الصلاة والسلام كان بيستغفر ويتوب الى الله مائة مره فى اليوم

    ده عن عائشه رضى الله عنها

    وكان لما يقيم الليل لحد ما رجليه تورم من الصلاه

    تقوله اما يكفيك يا رسول الله ان غفر الله لك ما تقدم من ذنب وما تأخر

    فيرد عليها ويقولها : افلا اكون عبدا شكورا


    تعالى اتفرج لما اقول لحد استغفر ربك كده وتوب

    يقولي ليييييييه هو انا يعنى كااااااافر

    عموما انا ضد تنفير الشباب وكبتهم

    حتي لو كنت شايف ابنك بيغلط
    فى مساحه من الاختيار لازم تديهاله
    عشان يثق فى نفسه
    وبعد النصيحه منك مالكش عنده حاجه
    خصوصا لما يكون كبير يعنى 18 عشرين سنه
    خلاص يا حلو مالكش عليه الا النصيحه

    وقدرك كده
    تسيبه يغلط وتشيل معاه كمان

    تحياااااااتي يا فندم

    اجيبلك بنادول ؟؟

    ردحذف
  3. مدونتك حلوه

    بس انا ليا سؤال غتيت يعنى انت ليه ما بتردش على الناس فى الردود


    وعلى فكره ده تناحر ا لاجيال ده عادي

    ولو انه المفروض ما يبقاش شرس

    ردحذف
  4. مش لاقي كلام اقوله بصراحة
    انت جبت زتونة الموضوع على رأي بوحة

    ردحذف